"Rozhodli sme sa zastaviť všetky tranzity cez Červené more až do odvolania," uviedla spoločnosť Maersk so sídlom v Kodani na svojej webovej stránke.
Lodný gigant v nedeľu (31. 12.) pozastavil na 48 hodín všetky plavby cez
Červené more po pokuse jemenských militantov nalodiť sa na jej loď
Hangzhou. Americké vojenské helikoptéry útok odrazili.
Húsíovia, ktorých podporuje Irán, majú po rokoch vojny pod kontrolou
časti Jemenu. V novembri začali útočiť na medzinárodnú lodnú dopravu ako
prejav podpory palestínskemu militantnému hnutiu Hamas, ktoré je vo
vojne s Izraelom v Pásme Gazy.
Veľké lodné skupiny vrátane Maersk a Hapag-Lloyd minulý mesiac prestali
využívať trasy cez Červené more a Suezský prieplav a namiesto toho si
zvolili dlhšiu cestu okolo južnej Afriky. To však prinieslo aj rast
nákladov na kontajnerové zásielky z Ázie na pokrytie dodatočných
výdavkov spojených s dlhšou cestou.
Po spustení mnohonárodnej vojenskej operácie pod vedením USA na ochranu
lodí Maersk 24. decembra oznámil, že obnoví plavby cez Červené more.
Jeho rival Hapag-Lloyd naopak minulý týždeň uviedol, že sa bude naďalej
vyhýbať Červenému moru.
Cez Suezský prieplav pritom smeruje približne jedna tretina
celosvetového nákladu kontajnerových lodí. Podľa odhadov analytikov
presmerovanie lodí okolo južného cípu Afriky zvýši náklady na palivo až o
1 milión USD (904.977,37 eura) na každú spiatočnú cestu medzi Áziou a
severnou Európou.
Maersk v utorňajšom vyhlásení uviedol tiež, že bude sledovať a
analyzovať situáciu v regióne, ale zatiaľ presmeroval všetky plavidlá na
dlhšiu ceste okolo Mysu dobrej nádeje.
Dánsko, domovská krajina spoločnosti zároveň vyšle do oblasti vojnovú loď, aby sa zúčastnila na americkej misii.
(1 EUR = 1,105 USD)